Till innehåll på sidan
Till innehåll på sidan
Utsikt från Nalovardo
Nalovardo. Foto: Patrik Abrahamsson

Nalovardos nya ägare satsar på framtiden

Sorseles klassiska skidanläggning Nalovardo fick nya ägare förra året. Det är familjen Abrahamsson, med bröderna Patrik, Daniel och Marcus i spetsen, som har tagit över driften för den klassiska skidanläggningen.

Efter att ha varit till salu under ett flertal år har nu Nalovardo skidanläggning köpts av familjen Abrahamsson med bröderna Marcus, Daniel och Patrik. Framtidsdrömmarna för anläggningen är stora och de har många planer som kommer att bli verklighet redan inom de närmaste åren.

Vi har lagt en plan som sträcker sig över de kommande fyra åren. Några saker händer nu på en gång och några lite längre fram. Men de investeringar vi gör ska motsvara förutsättningarna i driften. Så har vi alltid jobbat och det är vi noga med, säger de.

De berättar att de ser fram emot att starta från ruta ett och bygga upp någonting riktigt bra utifrån rådande förutsättningar. Efter att under mer än ett års tid ha sett över möjligheten till att köpa anläggningen så blev det slutligen en affär den 1 november 2018. Utmaningarna är många, men det är också möjligheterna, och bröderna har höga förhoppningar om att kunna utöka verksamheten både sommar- och vintertid framöver. 

Redan nu är byggnationer av fler stugor och en utökning av campingplatser planerade inom en tvåårsperiod, restaurangen ska breddas med ett större utbud och de vill satsa mer på säsongsförlängning och kringaktiviteter – året om. 

Varför Nalovardo?

Grundförutsättningarna är goda, inte minst med den fantastiska natur som området erbjuder. Här är det lugnt och skönt, nära till vacker natur med Nalovardo naturreservat runt knuten och bra skidåkning. Detta är något som passar utmärkt både för familjen och för den klassiska naturälskaren. Närheten till kuststäderna, med lite drygt 20 mil från Luleå, Piteå och Skellefteå, gör att möjligheten till helg- och lovturer är goda. 

 

– En av de stora utmaningarna i dagsläget är att få människor att inse vilken bra anläggning som Nalovardo faktiskt är. Potentialen i både skidåkning och kringaktiviteter är stor. Inte minst är det en stor och fin anläggning för att vara inlandet, säger bröderna.

Svårigheten kan vara att lyckas sticka ut i myllret, men med nya marknadsföringssatsningar så hoppas de att folk får upp ögonen för anläggningen på nytt. 

Framtidssatsningar 

Anläggningen är redan nu oftast fullbokad under högsäsong, därav behovet av att utöka antalet stug- och campingplatser. Det planeras för 10 extra stugor och 50 ytterligare campingsplatser inom de närmaste två åren. 

Restaurangen kommer att få en bredare meny med större utbud av vältillagad mat och kvällsaktiviteterna kommer att bli fler – med längre öppettider, pub och after ski. Målet är att lyckas locka både nya gäster och självklart även lokalbefolkningen. 

– Visst går vi in i detta med vårt hjärta för bygden och vår hemort, självklart. Men vi ser även stora möjligheter att utveckla affärsverksamheten. Turism är en ständigt ökande näring, inte minst i våra trakter. Trenden med ett aktivt friluftsliv som fiske, cykling, vandring och längdskidåkning ger också förutsättningar för att utöver utförsåkning öka andelen aktiviteter i området, menar bröderna.