Till innehåll på sidan
Till innehåll på sidan
Leon Breitbach, Erik Bleckur, Anton Janeheim, Andreas Wennberg och Kewin Jonsson vid isbanan. Foto: Henrik Sjöström

En fritidsgård på is

Som en fritidsgård på is – till för alla åldrar. Så kan man beskriva den anlagda isbanan som finns för Sorseles motorintresserade att köra.

– Jag kommer aldrig att växa ifrån att vara ute och sladda. På det här sättet sker det under säkrare förhållanden, säger Kewin Jonsson, ordförande i Sorsele Motorförening.

Ungefär tre gånger i veckan är Erik Bleckur vid Sorseles isbana nedanför Skogskyrkogården och sladdar för att öva upp sina färdigheter. Kewin Jonsson är här varannan vecka, när han är ledig från jobbet. Båda två är engagerade i nybildade Sorsele Motorförening. Kewin Jonsson är ordförande och Erik Bleckur sekreterare och suppleant. Leon Breitbach är kassör och Andreas Wennberg suppleant, så totalt är de fyra personer i styrelsen.

– Förutom att köra så är det sociala, att ploga, grilla korv och surra med andra roligt, men vi gör det inte bara för oss själva, säger Kewin Jonsson.

Sorsele är en motorintresserad kommun och det finns gott om ungdomar som kör EPA varav många tidigare höll till på industriområdet för att sladda. En idé om att ploga en isbana kom upp och Kewin Jonsson sökte om tillstånd 2021.

– Har man en bana så stör man inte andra och kan köra under säkrare förhållanden, säger han.

Under förra vintern plogade Erik Bleckur och några till upp en sträcka på isen, men det blev lite svårt att hålla den öppen då intresset att hjälpa till och ploga var ganska lågt.

Den här säsongen ser det bättre ut. Föreningen har startat en chattgrupp där en förfrågan går ut när det behöver skottas. Två pickuper med fastsvetsade plogar står nere vid banan, redo att användas. Alltid finns det någon som har tid och lust att ställa upp.

Testar sina gränser

Det finns två banor att köra och åker man dem i ett svep så blir sträckan två kilometer. Erik Bleckur har haft folkracebanor i tanken när han plogade upp dem, då han har sitt hjärta i den motorsporten.

– Det är kul att få testa sina gränser. Jag ser det här som en bra möjlighet att bli bättre på att köra bil. Inom folkrace finns en kultur att man får ha plåtkontakt, vilket gör det spännande. Det är sådant man gör i tv-spel annars. På söndagar träffas vi som har bilar vi kan knuffas med och då finns det möjlighet till race, säger han.

För att få nyttja banorna har föreningen satt upp regler att förhålla sig till. Att städa efter sig är ett måste och alla kör på egen risk. För att stötta banan finns en frivillig avgift om minst 100 kronor per säsong och de pengarna går till att tanka för plogning. Föreningen håller koll på isen och stänger banan när det är för osäkert att köra.

Fint stöd från Sorseleborna

Isbanan är inte den enda aktiviteten som anordnats. I somras arrangerades en burnout under Holmen Gungar – ett tillfälle att visa upp vad man byggt samt en däckröksuppvisning. Där blev ett samarbetade med bygdens ungdomar riktigt lyckat.

– Det är lätt att vara motorintresserad här och jag är imponerad av stödet från invånarna. En burnout låter och lever om, men vi har inte hört något negativt om det. Jag är också imponerad av ungdomarna som var så engagerade och seriösa. Det är väldigt kul. Det är roligt som arrangör att stödja människor som har det här intresset, säger Erik Bleckur.