Skotermecka i norr
– Snön kommer tidigt här och det är glest mellan gårdarna. Vi får böka och brumma både dag och natt utan att någon blir störd, förklarar framgångsrika skotercrossåkaren Emil Harr hur det kan komma sig att skotersporten engagerar så många i Sorsele.
Emil Harr kör numera skoter både professionellt och internationellt men har fortfarande en stark koppling till hembygden och skotervännerna i Sorsele och Buresjön. Emil har bokstavligt talat åkt skoter sedan han föddes.
– Redan som femåring började jag drömma om att tävla. Pappa tävlade ju också och brorsan och jag hängde på. När vi var åtta–tio år så blåste vi på mellan byarna och fick köra så mycket vi ville. Vi hade nya och bra maskiner.
När Emil var 11 körde han sin fösta SM-tävling och kom bland de fem bästa. Han minns det som ett glädjerus och lusten att köra och tävlade ökade ännu mer. Sedan dess har det blivit åtskilliga timmar på skoter och många tävlingar. EM-segern i Finland 2019 värderar han som den största hittills.
Under vårvintern 2020 gav allt slit frukt. Med kort varsel blev han ombedd att komma till USA för att tävla och efter två tävlingar var han rankad femma i sin klass som också är den största. Sedan kom coronaepidemin. Nu är fokus att maximera träningen, både mentalt och fysiskt, för att vara beredd att åka över igen när tillfälle ges.
Vad är framgångsreceptet?
– Det är sjukt roligt att köra, det är det första. Och framgång föder framgång, jag har alltid fått lust att köra mer efter varje tävling. Men från början fick vi göra allt själva. Brorsan och jag har fixat banorna, riggat snökanoner och kört pistmaskinen sedan vi gick på mellanstadiet. Allt eftersom har det kommit till fler personer och hjälpt till, och då var det ju roligt att vi blev fler. Någon fixade matlådor åt oss när vi var ute på banorna och körde. Sånt har ju betytt jättemycket förstås, säger Emil ödmjukt.
Breddsport med kultstatus
Man kan prata om skoteråkning som en breddsport, tycker Jörgen Öhrnell som är ordförande i Sorsele skoterklubb.
– Ja, det är alla möjliga människor som åker skoter. Unga, gamla och hela familjer, det finns alla sorter, säger Jörgen.
Sorsele skoterklubb ansvarar för att röja och pista sammanlagt nio mil skoterled i Sorsele kommun, och gör det med den äran. Lederna är fina, används flitigt och för varje år är det allt fler som betalar ledavgift, vilket Jörgen uppskattar. Pengarna går till bränsle och andra omkostnader för att kunna hålla lederna i gott skick.
Många kanske ser supersnabba maskiner framför sig när skoter kommer på tal men för en del är det gamla veteranskotrar som är tjusningen. Flera av inlandets skoterklubbar har gått samman och arrangerar veteranskotertävlingen Burkacupen varje vår och en av deltävlingarna hålls alltid i Sorsele.
– Veteranskotrarna ska vara av årsmodell 1985 eller äldre, i några klasser gäller årsmodeller fram till 1996 för att få vara med och tävla. Vi har sex klasser totalt, bland annat dragracing, cross och backe, dam och herr, förklarar Jörgen. Det är alltid många som tävlar och kommer och tittar.
Att skoter har en viktig funktion i Sorselebygden råder inget tvivel om – både för spänning och adrenalinkickar, som arbetsredskap och för att umgås kring som kultobjekt. Med all säkerhet kommer vi snart att höra talas om fler skoteråkare och tävlingar med koppling till Sorsele. Frågan är om inte du kommer att vara en av dem.
Relaterat
-
Anki Berg
Hela Sveriges armbrytar-morsor bor i Sorsele
-
Therese Lundin
Pontus tog initiativet till Sveriges största fatbikelopp
-
Therese Lundin
Nalovardos nya ägare satsar på framtiden