Till innehåll på sidan
Till innehåll på sidan
En bild från ett dataspel, ovanifrånperspektiv. Maken är vit, en person håller i en samisk trumma. En fågel flyger över dem.

Lansering av Geävrrie, världens första dataspel på umesamiska!

Evenemang › Kultur och bio

Geävrrie är berättelsen om en stulen trumma som åter hittat hem till Sábmie. Följ med på en resa längs Vindelälven genom en unik spelupplevelse skriven av Sara Ajnnak och Anna Nutti Wiandt.

Möt skaparna och testa spelet själv på plats. Vi bjuder på tilltugg, samtal och musik. 

16 oktober kl. 18-20
Samegården, Ammarnäs 
Öppet för att testa spelet också under eftermiddagen

17 oktober kl. 12-13
Sorsele bibliotek
Spelet finns tillgängligt på biblioteket efter lunchsamtalet

Buerestbåhtieme! 
Välkommen! 

Om Geävrrie

Berättelsen utspelar sig längs Vindelälven och kretsar kring en huvudperson som hittar en trasig samisk trumma på en vind. Trumman har förlorat kraften i sina traditionella symboler efter att ha varit borta från Sábmie i många år. Det är upp till spelaren att klara olika uppdrag för att återställa den genom att lära om och utföra vissa delar av olika traditioner och hantverk.

Den aktuella trumman i spelet finns i verkligheten. Den härstammar från umesamiskt område men beslagtogs under 1700-talet och finns numera på ett museum i Frankrike. Under 2024 lånades den in och har visats på Ájtte museum i Jokkmokk.

Geävrrie är en av de fristående delarna i spelet Tale Smiths. Tale Smiths finns fritt tillgängligt på Steam. Förutom Geävrrie innehåller spelet delar från Finland, Irland, Norge och Färöarna. 

Författarna om Geävrrie

Tänk dig en resa där trummans slag leder vägen. I spelet bjuds du in till en värld där tid och rum delat plats, där gamla minnen och nutida erfarenheter vävs ihop i en levande berättelse. Här är trumman mer än ett instrument. Den är hjärtat som pulserar genom historien, ett ekande band mellan då och nu.

Som spelare får du följa trummans resa: från heligt redskap och förbjuden tystnad både här, på resa och sedan åter i vårt land, Sápmi (umesamiska?). Resan som leder till återfunnen styrka. Genom att du löser uppdrag, hittar symboler och möter karaktärer öppnar du dörrar till kunskap och berättelser som annars riskerar att gå förlorade. Varje steg på stigen, varje rytm i spelet, bjuder på en ny upptäckt och en ny fråga att utforska.

Spelet riktar sig till både barn, unga och vuxna. Det vill väcka nyfikenhet, inspirera till eftertanke och låta spelaren känna sambandet mellan människan, naturen och arvet vi bär med oss.

Det här är mer än ett spel. Det är en rytm, en resa och en påminnelse om att traditioner lever… Så länge vi vill lyssna.

Om projektet

Spelet utvecklas inom projektet N-LITE som finansieras av EU genom Interreg Northern Periphery and Arctic Programme.

Genom projektet N-LITE stöttar Biblioteksutveckling Västerbotten kulturskapare att utforska och använda immersiv teknologi för att skapa och förmedla nya typer av litterära upplevelser kopplat till platsen.

Mer om projektet finns att läsa här: https://www.regionvasterbotten.se/kultur/biblioteksutveckling/projekt/n-lite 

Projektsida på Interreg NPA-webben:
https://www.interreg-npa.eu/projects/n-lite/